Zdalne nauczanie pojawiło się w naszym studenckim życiu dość niespodziewanie. Takim samym zaskoczeniem było dla uczelni i wykładowców. Nie czarujmy się, początek był bardzo trudny, zarówno dla nas, jak i dla drugiej strony. Jednak z upływem czasu było tylko lepiej, powoli każdy przyzwyczajał się do nowej rzeczywistości. 

Z perspektywy I roku, mogę powiedzieć, że największym wyzwaniem była anatomia online. Tutaj każdy asystent starał się radzić sobie inaczej, niektórzy organizowali spotkania online, inni wysyłali materiały i wskazówki. Pan profesor od samego początku wysyłał wykłady, co było bardzo pomocne i szczerze mówiąc - wygodne. Poza tym, im bliżej do końca semestru, tym było lepiej. Dostawaliśmy coraz więcej materiałów, więc jeżeli ktoś był systematyczny i nie dał się pokusie słodkiego lenistwa w domu, to miał naprawdę dobre warunki do przygotowania się do egzaminu.

Innym bardzo ważnym przedmiotem na I roku jest, jak wiadomo, histologia. Ta katedra również poradziła sobie ze zdalnym nauczaniem, bo dostawaliśmy sporo materiałów oraz mieliśmy wykłady online. Zarówno z histologii, jak i z anatomii, pisaliśmy kolokwia na portalu testportal, tak samo było w przypadku egzaminów. Była to bardzo stresująca forma sprawdzania naszej wiedzy, bo często zawodziła technika, co generowało problemy, ale można się było do tego przyzwyczaić i nauczyć się z tym radzić.

Inne przedmioty były prowadzone głównie w formie rozmów video z wykładowcami, przerabianiem materiałów i testami online. Miłym zaskoczeniem był język angielski, ponieważ uczelnia wykupiła nam dostęp do platformy eTutor, co było świetną odskocznią od klasycznej nauki z podręcznika. 

Teraz troszkę od strony technicznej, a dokładnie platformy internetowe z których korzystaliśmy podczas zajęć online.
1) Microsoft Teams - początkowo był nieużywany ale pod koniec semestru była to już jedyna, wyznaczona przez uczelnię aplikacja wykorzystywana do zajęć online. Odbywały się tam wszystkie spotkania z prowadzącymi, zarówno wykłady czy seminaria jak
i spotkania informacyjne przed zaliczeniami. W celu uzyskania dostępu do platformy, należy utworzyć konto korzystając przy tym ze swojego numeru albumu oraz określonego sposobu tworzenia e-maila uczelnianego. Jeśli będzie taka potrzeba to dostaniecie instrukcje tworzenia loginu oraz samego konta. 
Funkcjonowanie platformy mniej więcej polega na tworzeniu zespołów do określonych zajęć, osobnych do każdego przedmiotu jak i do formy zajęć, czyli wykładów, seminariów i ćwiczeń. Dodatkowo do każdego prowadzącego można napisać wiadomość prywatną na czacie, co jest dużym ułatwieniem i szybszym sposobem niż pisanie maili. Platforma również umożliwia wysyłanie załączników przez prowadzącego oraz tworzenie "zadań domowych", których wykonanie może być konieczne do zaliczenia danych zajęć. Jeśli okaże się, że zajęcia będą online to bardzo prawdopodobne jest że większość z nich będzie odbywać się przez Microsoft Teams.
2) Zoom - przeważnie korzystaliśmy z tej platformy na początku kształcenia zdlanego. Mieliśmy tam zarówno wykłady jak
i ćwiczenia w mniejszych grupach. W celu dołączenia do zajęć online wystarczy otworzyć link wysłany przez prowadzącego lub wpisać ID spotkania oraz hasło w aplikacjii Zoom.

Zdalne nauczania to nie jest idealna opcja dla studentów, a już na pewno nie dla studentów kierunku lekarskiego. Ma to wiele minusów, bo nic nie zastąpi spotkań na żywo, spojrzenia w mikroskop na histologii czy dokładnego obejrzenia preparatów na zajęciach anatomii. Jednak myślę, że było to cenne doświadczenie, w któym też można znależć wiele plusów. Są to np.: słuchanie wykładów pod kocem, w piżamie, z kubkiem kawy w dłoni czy nauka we własnym tempie z przerwami na ulubiony serial na Netflixie we własnym pokoju. 

Wobec tego, jeżeli okaże się, że ten semestr będziemy musieli znowu przetrwać zdalnie, to nie ma co popadać w panikę! Nie będzie łatwo, ale to nie znaczy, że gorzej. Potrzebne będzie pozytywne nastawienie, duża ilość samodyscypliny i motywacji, ale przede wszystkim systematyczność. Póki co jednak należy być dobrej myśli i mieć nadzieję, że w październiku zobaczymy się na uczelni!

Kontakt z nami


Do
góry