Uwaga ogólna - na różnych zajęciach odniosłam wrażenie, że warto czytać aktualne artykuły i rekomendacje, głównie z medycyny praktycznej. Jeśli chodzi o książki, to zwykle korzystałam z wersji w pdf, żeby kupić oryginały bliżej egzaminów (które są na 5 czy 6 roku).

Anestezjologia


Zajęcia są podzielone - 5 zajęć w całości seminaryjnych i 5 na oddziale. Do nauki na egzamin najczęściej wykorzystywany jest Crash course.

 

Chirurgia


Zależnie od prowadzącego, mogą być wymagane prezentacje na zajęcia lub odpytki. Repetytorium Noszczyka w zupełności wystarczy.

 

Choroby wewnętrzne


Zajęcia podzielone na gastroenterologię, angiologię, pulmonologię i nefrologię. Jeżeli przygotowywałam się na zajęcia, to z małej interny Szczeklika.

 

Choroby zakaźne


To chyba najpoważniejszy egzamin na IV roku. Forma ustna, warto przygotować się pod swojego egzaminatora - zakres materiału może się różnić. Przy odpowiedniej średniej z dwóch semestrów można podejśc do przedterminu, który polecam, jednak katedra odgórnie ustala przedterminy dla każdej grupy (jeśli grupa kończy zajęcia wcześnie, to może mieć narzucony przedtermin jeszcze w listopadzie, natomiast jeśli zajęcia wg planu trwają do końca semestru, to przedtermin może być tuż przed sesją). Warto pilnować, żeby uczyć się aktualnych rzeczy np. odnośnie leczenia WZW C czy AIDS. Wykłady są aktualizowane co roku, zależnie od sytuacji epidemiologicznej na świecie, więc warto chodzić (zdarzają się pytania z wykładów). Osobiście uczyłam się z Dziubka i małego Szczeklika. Do przedmiotu zalicza się również parazytologia, z której są 1 zajęcia + zaliczenie, wystarczą prezentacje.

 

Farmakologia kliniczna


Długie, szczegółowe seminarki, z ktorych później jest test zaliczeniowy (u nas były też pytania otwarte).

 

Ginekologia i położnictwo


Zależnie od miejsca zajęć (Kliniki lub Borowska) wymagania mogą się różnić. Na zaliczenie na klinikach warto poświęcić kilka dni i dowiedzieć się o dokładny zakres materiału.

 

Medycyna sądowa


Na koniec zajęć w każdym semestrze jest zaliczenie. Katedra jest dobrze zorganizowana i zwykle nie ma wątpliwości co do zakresu obowiązującego materiału. Pierwszy semestr to oglądanie sekcji, drugi same seminarki. Istnieje skrypt, z książek polecam Raszeje (dość stara, ale podstawy są dobrze opisane), DiMaio jako uzupełnienie, z zakresu prawa medycznego seminarki. Katedra odpowiada za przedmiot "Problematyka zespołu dziecka krzywdzonego", materiał trochę się pokrywa, na zaliczenie wystarczą prezentacje.

 

Neonatologia


Najważniejsza rzecz, to pełne przebranie się - spodnie/spódnica również. Na koniec jest test, dla zainteresowanych jest skrypt wydany przez katedrę.

 

Ortopedia i traumatologia


Ciężko mi się wypowiedzieć na ten temat, zresztą nie tylko mi - wkrótce zrozumiecie dlaczego ^^

 

Otolaryngologia


Jest wielu dobrych prowadzących w katedrze, którzy prowadzą zajęcia w sposób praktyczny. Niektóre grupy maja bardzo kiepski plan (zajęcia w godzinach 16-19), ale prowadzący chętnie przekładają je. Warto podejść do przedterminu, na który ostatnio było więcej chętnych niż miejsc. Do prezentacji na koniec zajęć, jak i do egzaminu korzystałam z medycyny praktycznej i Crash course.

 

Pediatria


Dużo zależy od prowadzącego, niektórzy nawet nie lubią Kawalec i dają aktualne artykuły, z których powinno się uczyć, jednak zwykle zaliczenia nie sprawiają problemów.

 

Radiologia


Luźny, przyjemny i przydatny przedmiot. W wielu grupach prowadzący zmieniają się z czasem, ale niezależnie od wymagań (czy ich braku) warto czytać Herringa, to znacznie ułatwia wyniesienie czegoś z seminarek. Niektórym udało się zorganizować zajęcia praktyczne np. z usg, ale większość miała tylko seminarki. Egzamin nie jest trudny, a moim zdaniem warto skupić się na tym przedmiocie, bo wiedza radiologiczna jest przydatna w wielu dziedzinach, o czym przekonałam się już na praktykach z intensywnej terapii. 

Kontakt z nami


Do
góry