Informacje o przedmiocie
Rok studiów | 2016/2017 |
---|---|
Liczba ECTS | 2 |
Sposób zaliczenia | Zaliczenie na ocenę |
Gdzie?
Wykłady jak i zajęcia praktyczne odbywają się w CKD przy ul. Pomorskiej 251.
Jak wyglądają zajęcia?
Zaczynają się w drugim semestrze (letnim). Program obejmuje cztery wykłady i pięć zajęć praktycznych, podczas których przedstawiane są różne zagadnienia z zakresu pierwszej pomocy, a także odbywa się przygotowanie do wakacyjnych praktyk pielęgniarskich po I roku studiów. Zajęcia praktyczne każdy asystent prowadzi w kolejności wedle swojego uznania, jednak wszyscy realizują ten sam program. Jest to nauka resuscytacji krążeniowo-oddechowej, podstawowe postępowanie w urazach, desmurgia – nauka o zaopatrywaniu ran, pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia (zawał serca, udar mózgu, wstrząs anafilaktyczny), funkcjonowanie systemy ratownictwa w Polsce, podstawy pielęgniarstwa (wkłucia, zastrzyki, zasady aseptyki i antyseptyki). Zajęcia wyglądają podobnie, jak każdy kurs pierwszej pomocy – naprzemiennie przy każdym zagadnieniu: krótki wstęp teoretyczny, pokaz ze strony asystenta i powtórzenie czynności przez każdą osobę obecną na zajęciach. Ćwiczenie odbywają się na fantomach do resuscytacji z wykorzystaniem podstawowego sprzętu (np. defibrylator AED) oraz na gąbkach i modelach kończyn górnych do nauki wkłuć i zastrzyków. W większości (poza cz. pielęgniarską) jest to powtórzenie materiału z zakresu lekcji PO lub EDB w liceum, także nie jest to nic trudnego, natomiast wiedza, jak na przyszłych lekarzy przystało – niezbędna. Są to jedne z najprzyjemniejszych i najbardziej „praktycznych” zajęć na I roku, na których można w zasadzie, oprócz anatomii, po raz pierwszy poczuć, że studiuje się naukę o ratowaniu życia ludzkiego. Zajęcia praktyczne są obowiązkowe – w przypadku nieobecności należy je odrobić z inną grupą, najlepiej u tego samego prowadzącego – z czym nie ma większych problemów. O wykładach, nie ma nic specjalnie do powiedzenia – teoretycznie są obowiązkowe, ale niekoniecznie z listą. Nie ma dostępnego opracowania wykładów, gdyż co roku prowadzi je ktoś inny. Materiał wykładowy jest jednak ten sam co na ćwiczeniach.
Prowadzący to w większości ratownicy medyczni. Posiadają oni bardzo szeroką wiedzę i sporo anegdot z „życia codziennego medycyny ratunkowej”, gdyż pracują na co dzień w karetkach pogotowia ratunkowego lub w SORach. Oprócz tego są też panie pielęgniarki (ale nawet nie wiem, czy którakolwiek z nich prowadziła z naszym rokiem zajęcia). Każda grupa ma „swojego” asystenta na wszystkie ćwiczenia. Wiadomo, każdy ma trochę inny sposób prowadzenia zajęć, jedni są bardziej wymagający inni mniej. Na tych zajęciach chodzi przede wszystkim o to, żeby kogoś nauczyć, a nie zestresować, dlatego większość asystentów śmiało odpowiada na różne pytania, w razie czego pomaga przy wykonywaniu danych czynności. Wykłady prowadzi zazwyczaj jedna i ta sama osoba.
Jak sprawdzana jest wiedza?
Na zajęciach nie ma kartkówek, kolokwiów itp. Asystent sprawdza czy umiemy „w sposób ciągły”, obserwując jak wykonujemy na fantomie poszczególne czynności. W niektórych grupach na koniec odbywa się zaliczenie w formie mini-scenki – symulacji jakiegoś zdarzenia, gdzie trzeba wykonać określone czynności. Zdarza się też omawiane danego przypadku przez każdą osobę z grupy albo wspólnie. Niemniej, nawet i tu można w razie czego liczyć na pomoc asystenta. Zajęcia są obowiązkowe – każdy nosi ze sobą kartę zaliczeń i na niej asystent po każdych ćwiczeniach wpisuje ocenę i potwierdza obecność. W roku 2015/2016 ocena końcowa była średnią ocen otrzymanych na zajęciach.
Materiały i książki
W zasadzie nie ma potrzeby nauki z jakiś podręczników, czy skryptów. W miarę uważne skupienie się na ćwiczeniach w zupełności wystarcza.
Porady
- Osoby posiadające tytuł ratownika medycznego lub posiadające np. kurs KPP, mogą liczyc na ulgowe traktowanie, albo w ogóle całkowite zwolnienie z zajęć z oceną bardzo dobrą.
- Dla osób zainteresowanych Pierwszą Pomocą i Ratownictwem Medycznym funkcjonuje Studenckie Koło Naukowe Medycyny Ratunkowej i Medycyny Katastrof im. dr Adama Rasmusa. Zajmuje się ono zabezpieczeniem medycznym różnych imprez UMedu i nie tylko (np. Juwenalia), a także rozwijaniem umiejętności z zakresu udzielania Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy.