Informacje o przedmiocie


Rok studiów 2016/2017
Liczba ECTS 7
Sposób zaliczenia Egzamin

Gdzie?


Ćwiczenia odbywają się w siedzibie Katedry Biologii i Parazytologii przy pl. Hallera 1, natomiast wykłady zazwyczaj w CKD (ul. Pomorska 251).


Jak wyglądają zajęcia?


Ćwiczenia składają się z  prelekcji i laboratoriów. Obowiązuje fartuch i związane włosy. Jest wiele asystentek, ale wszystkie zajęcia odbywają się z jedną, przyporządkowaną Twojej grupie (nie ma zajęć z profesorem). Po prelekcji na początku laboratoriów przeważnie jest kartkówka testowa (na genetyce również zadania genetyczne), czasem opisowa. Zazwyczaj obejmuje materiał, który był do przygotowania na dane zajęcia w programie ćwiczeń oraz prelekcję i materiał z ubiegłych zajęć (w roku 2016/2017 zares materiału był załączony w plikach na stronie Wydziału Lekarskiego => zakładka Dla studentów => Plany zajęć => I rok - pod planami zajęć). Ponadto trzeba przeczytać literaturę wskazaną na dane ćwiczenia, co jest jednak ustalane przez każdego asystenta osobno, dopiero po uzgodnieniu z grupą. Materiał wykładowy nie obowiązuje na ćwiczeniach. W pierwszym tygodniu zajęć miała miejsce kartkówka z ekolgoii z zakresu liceum, więc aby się przygotować trzeba było zwrócić uwagę na pewne zagadnienia już w wakacje (zazwyczaj info na stronie Wydziału Lekarskiego, materiału nie ma dużo)!  Z kartkówek zbiera się punkty umożliwiające dopuszczenie do egzaminu, dlatego ważne by uczyć się systematycznie i starać się zdobywać z nich min. 60% punktów. Na laboratoriach robi się doświadczenia, ogląda preparaty. Wszystko jest opisane w programie ćwiczeń. Po ćwiczeniach w zeszycie (gładkim A5, zapisanym tylko po jednej stronie) muszą być sprawozdania – wklejony plan ćwiczenia i wykonane polecenia – rysunki, protokoły doświadczeń (jest to sprawdzane). Przy ćwiczeniach z genetyki trzeba jeszcze pokazać wykonane ćwiczenia genetyczne ze zbioru zadań (do nabycia w katedrze, cena ok. 15zł).


Jak sprawdzana jest wiedza?


Wejściówki - jak wyżej wspomniano wejściówki odbywają się na ćwiczeniach i mają formę testowej bądź opisowej kartkówki.

Kolokwia są dwa: ekologia i genetyka, pytania są identyczne dla wszystkich. Oba są testowe, I poprawka też, II poprawka jest natomiast opisowa. Na kolokwium z genetyki dodatkowo są 2-3 zadania genetyczne. Zalicza 60%. Aby zostać dopuszczonym do egzaminu, trzeba było mieć 60% wszystkich punktów (otrzymywanych za wszystkie kartkówki) i zaliczone kolokwia. Zazwyczaj dla osób, które miały za mało punktów dopuszczających do egzaminu lub miały niezaliczone jakieś kolokwium w III terminie, organizowany jest tzw. rozbójnik, czyli kolokwium opisowe z całego przedmiotu. Zaliczenie go jest równoznaczne z dopuszczeniem do egzaminu. Jeśli nie uzyska się dopuszczenia – trzeba złożyć podanie do dziekana o warunkowe zaliczenie semestru. Istnieje wzór przeliczający punkty – co roku jest zmienny. W roku akademickim 2016/2017 łączna ilość punktów wynosiła 200- 100 z kolokwiów, 82 (52 z ekologii + 30 z genetyki) z kartkówek na ćwiczeniach, 20 z kolokwium praktycznego. Trzeba osiągnąć 120 punktów, aby zostać dopuszczonym do egzaminu.

 

Egzamin ,,Zerówka”- w roku 2015/2016 i 2016/2017 nie był zorganizowany. W poprzednich latach pisali go studenci, którzy uzyskali co najmniej 75% punktów z ćwiczeń i co najmniej 75% kolokwiów (chociaż profesor wprowadza modyfikacje liczby punktów dopuszczających do ,,0”). Termin ten był najczęściej ustny z profesorem. Niezaliczenie terminu "0" było równoznaczne z utratą I terminu egzaminu, dlatego mało kto przystępował do "zerówki". 

Egzamin jest praktyczny i teoretyczny:

Egzamin praktyczny rozpoczyna się „szlakiem” rozpoznawania po kolei 5 losowych preparatów, zarówno makro- jak i mikroskopowych. Należy wpisać nazwę polską, łacińską i postać morfologiczną. Spis preparatów będzie podany przez profesora. Drugą częścią są dwa pytania teoretyczne (jedno z ekologii i jedno z genetyki), 2 zadania genetyczne oraz wylosowane doświadczenie do wykonania wraz ze spisaniem protokołu. Aby zostać dopuszczonym do wykonania doświadczenia asystent musi sprawdzić protokół. Po sprawdzeniu wybieracie potrzebne rzeczy, robicie doświadczanie albo asystent informuje Was, że możecie go nie robić (jest zbyt czasochłonne) i możecie spisać dane, które pamiętacie z ćwiczeń. Na egzamin jest 1,5h. Próg punktowy i ocenianie jest zmienne, będzie podane tuż przed egzaminem. Dla rocznika 2012/2013 niezaliczenie równało się z niezdaniem I terminu całego egzaminu (traci się 1wszy termin teoretyczny, czyli po poprawieniu w 2gim terminie części praktycznej masz już tylko 2 terminy części teoretycznej). W roku 2013/2014 oraz 2014/2015 egzamin praktyczny zastąpiło kolokwium praktyczne, które można było poprawić przed I terminem.

Egzamin teoretyczny składa się z 50 pytań testowych i zadań genetycznych. Pula pytań obejmuje książki, prelekcje i wykłady. Drugi termin jest również testowy, trzeci (i każdy kolejny) jest pisemny. Próg terminów egzaminu ustalany jest na bieżąco przez profesora.


Materiały i książki


Wszystkie książki są do wypożyczenia w pewnej ilości w bibliotece (ograniczony limit), na rynku wtórnym jest problem z ich dostępnością. Zazwyczaj na ćwiczenia zadane jest po 2-3 rozdziały z różnych pozycji, więc ich ilością nie ma się co przerażać:

1.            „Ekologia medyczna – wybrane zagadnienia” (red. A. Kurnatowska, P. Kurnatowski, PROMEDI, 2003)

- zagadnienia choćby na wejściówkę w I tyg października, a także na wiele ćwiczeń

2.            „Genetyka medyczna”, red. G. Drewa i T. Ferenc; Urban & Partner, Wrocław, 2011;

- w roku akademickim 2014/2015 była dostepna do czytania online w Bibliotece UMedu

- nie należy pomylić z „Podstawami genetyki” tych samych autorów (są to dwie różne książki)

- podręcznik warto kupić i nie sprzedawać po 1wszym roku, gdyż jest przystępnie napisany i przyda się na wyższych latach

3.            „Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy”, red. A. Kurnatowska, PWN, Warszawa, Łódź, 2002

4.            „Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy medycznej”, red. A. Kurnatowska, PWN, Warszawa 2001

(niby jedno słowo w tytule, a zupełnie inna książka)

5.            „Wybrane zagadnienia mikologii medycznej”, red. A. Kurnatowska. Promedi, Łódź, 2006

6.            „Zarys parazytologii lekarskiej”, red. R. Kadłubowski i A. Kurnatowska, PZWL, Warszawa, 1999

7.            „Genetyka – 225 zadań dla studentów kierunków medycznych i biologicznych z przykładami rozwiązań”, P. Kurnatowski, A. Wójcik, PROMEDI 2010

- ćwiczeniówka, którą każdy musi nabyć w sekretariacie zakładu – kupiona po starszym koledze/koleżance, uzupełniona czy wytarta prawdopodobnie nie będzie zaakceptowana


Porady


  • Kolokwia i egzaminy zdaje się w 2 turach następujących zaraz po sobie w tym samym miejscu dla wszystkich. Z  reguły odbywają się w CKD.
  • Każde spóźnienie powoduje, że nie zostanie się wpuszczonym na salę i ma się niezaliczony termin. Trzeba przychodzić  wcześniej.
  • Krążące plotki o trudności tego przedmiotu bierz na dystans – weź je pod uwagę ale nie pozwól, aby wywoływały strach. Najważniejsze, aby włożyć sporo pracy i nie odkładać za dużo na później. Pytania na wejściówkach, a szczególnie kolokwiach i egzaminie bywają bardzo szczegółowe - warto notować rzeczy, które profesor podaje na wykładzie. Na egzaminie często pojawiają się pytania dot. informacji, które nie pojawiały się na wykładach w poprzednich latach.

Kontakt z nami


Do
góry