Informacje o przedmiocie


Rok studiów I
Liczba ECTS 18
Sposób zaliczenia Egzamin

Gdzie?


Ćwiczenia praktyczne

Ćwiczenia praktyczne odbywają się w salach prosektoryjnych na poziomie -1 na Wydziale Lekarskim i Nauk
o Zdrowiu. Na pierwszych zajęciach  zapoznacie się z organizacją zajęć, regulaminem Zakładu Anatomii, zasadami BHP oraz warunkami, jakie należy spełnić, aby uzyskać zaliczenie przedmiotu.

Wykłady

Wykłady odbywają się w auli 0/13A w budynku przy ulicy Radiowej na Wydziale Lekarskim i Nauk o Zdrowiu bud. B (aula znajduje się na parterze; od głównego wejścia kierujemy się prosto).

 


Jak wyglądają zajęcia?


Wykłady

Wykłady odbywają się raz w tygodniu i trwają 3 godziny lekcyjne.  Tematyka wykładów jest rozpisana w pliku, który możecie znaleźć na stronie wlinoz.ujk.edu.pl  w zakładce instytut nauk medycznych, pliki do pobrania.  Wykład ma charakter informacyjny z ustnym przekazem wiedzy i wykorzystaniem środków wizualnych.
W tygodniu w którym zaplanowane jest kolokwium, na końcu wykładu przewidziana jest część pisemna- test. Na wykładzie poruszane są też ważne aspekty kliniczne, na które warto zwrócić uwagę (lubią się pojawiać na kolokwiach; jak również eponimy struktur anatomicznych). Jedyne w co  trzeba wyposażyć się na wykłady to  duży zeszyt do notatek, idealnie przyda się do szybkiej powtórki przed egzaminem. 

W co należy się wyposażyć przed pierwszymi zajęciami?

  • Fartuch (dowolny; może być chirurgiczny- wiązany z tyłu lub zwykły lekarski, zapinany z przodu)
  • Obuwie (dowolne, z czystą podeszwą – najlepiej zaopatrzyć się w parę, która będzie każdorazowo zmieniana przed wejściem do prosektorium)
  • Rękawiczki jednorazowe
  • Atlas
  • Długopis i kartki

Jak wyglądają zajęcia praktyczne?

Najpierw należy przebrać się w szatni (również znajduje się na poziomie -1, zejście do niej: schodami, tuż przed szatnią ogólną dla całego budynku na parterze po lewej stronie od głównego wejścia). W szafkach zostawiacie swoje torby, obuwie i inne rzeczy zbędne. Następnie przez szatnie udajecie się do prosektorium. Zajęcia odbywają się pod okiem przydzielonego waszej grupie prowadzącego. Wasza grupa podstawowa będzie liczyła 25 osób. Na samym początku zajęć piszecie tzw. „wejściówkę” z bieżącego tematu (rozpiska tematów ćwiczeń na stronie wlinoz.ujk.edu.pl). Może mieć ona charakter opisowy lub testu wyboru (w zależności od prowadzącego). Następnie dzielicie się na mniejsze grupy 12 lub 13 osobowe. W dalszej części zajęć następuje omówienie aktualnych zagadnień oraz demonstracja struktur anatomicznych przez prowadzącego. Potem macie chwile czasu dla siebie na zapoznanie się z nowymi strukturami. Pod koniec zajęć odbywa się zaliczenie praktyczne zajęć, są to tzw. „szpilki”. Zaznaczonych jest około 5-10 struktur i należy zapisać nazwę struktury wraz z określeniem strony (jeśli struktura jest parzysta) w trzech językach. Należy mieć zaliczone wszystkie ćwiczenia, a by być dopuszczonym do kolokwium. Zajęcia trwają 4 godziny zegarowe i są obowiązkowe. 

Rady praktyczne:

  • Warto chodzić na wykłady, gdyż często pojawiają się na kolokwiach pytania z wykładu (informacje przekazywane na wykładach pochodzą z różnych źródeł i książek) oraz to dobry sposób na usystematyzowanie wiedzy.
  • Nie marnujcie czasu na ćwiczeniach praktycznych. Zabierajcie atlas ze sobą i na tyle ile możecie korzystajcie z wyznaczonego wam czasu (wszystkiego nie ogarniecie na raz przed kolokwium, a już na pewno nie przed egzaminem).
  • Uczcie się na bieżąco i nie róbcie sobie zaległości (materiału jest zbyt dużo, potem się wszystko nawarstwi i nie dacie sobie rady).
  • Najważniejsza jest systematyczność i sumienna praca. Rozłóżcie sobie materiał na cały tydzień. Wtedy wszystko dobrze się utrwali i nie będzie problemu z zaliczeniem.
  • Pamiętajcie o śnie!!! Dobrze planujcie swój czas, bo jak będziecie niewyspani to nic z waszej nauki nie wyniknie. Unikajcie niepotrzebnego stresu.

Jak sprawdzana jest wiedza?


Mija tydzień, drugi, trzeci… A wraz z nimi kolejne zajęcia z anatomii, na których realizuje się program opisany szczegółowiej w tematyce ćwiczeń. Po zrealizowaniu każdego bloku tematycznego przychodzi jednak moment, gdy asystenci muszą zweryfikować zdobytą i utrwaloną przez nas wiedzę na tzw. kolokwiach

  • Aby być dopuszczonym do kolokwium w I terminie, wyznaczonym w rozpisce zajęć, należy mieć zaliczone KAŻDE ćwiczenie u swojego asystenta.
  • Kiedy już nie mamy żadnych zaległości, możemy rozpocząć maraton powtórkowy i przygotowania przed kolokwium działowym, które składa się z 3 części: teoretycznej, praktycznej oraz ustnej i trwa najczęściej
    2 dni.

Kolokwium teoretyczne:

  • odbywa się w ramach wykładu, przewidzianego w planie zajęć
  • składa się z 30 pytań zamkniętych, jednokrotnego wyboru, na których rozwiązanie przewidziano 40 minut
  • aby zaliczyć daną część kolokwium należy uzyskać minimum 60% możliwych do zdobycia punktów
     (w przypadku testu – 18p.)

Kolokwium praktyczne:

  • odbywa się w ramach ćwiczeń z anatomii, w dniu, w którym dana grupa ma przewidziane zajęcia  - oznacza to, że „szpilki” dla danej grupy przygotowuje dany asystent, który prowadzi z grupą zajęcia
  • polega na rozpoznaniu 10 struktur oznaczonych „szpilkami” na preparatach prosektoryjnych oraz napisaniu ich miana w trzech językach: polskim, łacińskim oraz angielskim
  • za każdą prawidłowo rozpoznaną strukturę można otrzymać 3 pkt.
  • na jedno stanowisko jest przeznaczone 1,5 minuty – po tym czasie, na wyraźny znak asystenta, należy przejść do kolejnego preparatu
  • oprócz szpilek na preparatach oraz kościach, wskaźniki mogą być umieszczone na radiogramach (RTG, MR, TK)
  • aby zaliczyć część praktyczną należy uzyskać 18p.

Kolokwium ustne:

  • odbywa się w tym samym dniu, co kolokwium praktyczne
  • obejmuje 5 pytań, zadawanych przez danego asystenta, na przemian 2 lub 3 osobom w jednej turze
  • za każde pytanie można uzyskać maksymalnie 3 pkt – zatem, aby zaliczyć tą część należy zgromadzić 9/15p.

UWAGA: w rzeczywistości, „kolokwium ustne” wcale nie musi mieć formy odpowiedzi face to face
z asystentem. Część prowadzących, ze względu na dużą liczbę studentów, preferuje odpowiedzi pisemne na zadane pytania otwarte, więc stres, niewątpliwie towarzyszący zdającym, może być chociaż
w niewielkim stopniu zamaskowany.

  • W przypadku niepowodzenia i niezaliczenia którejkolwiek z części kolokwium – nic straconego! Każda grupa umawia się indywidualnie ze swoim asystentem na kolejny termin kolokwium w dogodnym terminie.

EGZAMIN 

Zwieńczeniem całorocznej pracy nad zgłębianiem tajemnic ludzkiego ciała jest egzamin z anatomii prawidłowej i klinicznej.

Swoją formą przypomina bardzo sposób przeprowadzania i zasady rządzące kolokwiami działowymi, jednak obejmuje treści z całego cyklu nauczania przedmiotu.

Dopuszczenie do egzaminu:

  • aby być dopuszczonym do egzaminu w terminie czerwcowym należy mieć zaliczone wszystkie ćwiczenia oraz wszystkie części kolokwiów działowych w obydwu semestrach
  • niespełnienie powyższych kryteriów skutkuje brakiem możliwości przystąpienia do egzaminu w I terminie
  • po uzupełnieniu braków u asystenta, można podejść do egzaminu poprawkowego, który odbywa się we wrześniu 

Część praktyczna:

  • obejmuje 50 struktur oznaczonych szpilkami (10 z nich są to radiogramy, natomiast pozostała 40-ka jest oznaczona na preparatach prosektoryjnych)
  • na każdym stanowisku znajdują się 2 szpilki, czas na ich rozpoznanie i napisanie właściwej nazwy
    w 2 językach wynosi 2 minuty – po tym czasie następuje przejście do kolejnego stanowiska
  • za każdą prawidłowo rozpoznaną i opisaną szpilkę można uzyskać 2 pkt.
  • aby zaliczyć część należy uzyskać 60% całości, czyli 60 pkt.

Część teoretyczna:

  • obejmuje 100 pytań zamkniętych, jednokrotnego wyboru
  • czas na rozwiązanie testu (wraz z przeniesieniem na kartę odpowiedzi!) wynosi 110 minut
  • aby zaliczyć część należy uzyskać 60% całości, czyli 60 pkt.

Część ustna:

  • odbywa się wg podobnych zasad, jak w przypadku kolokwiów, jednak całość materiału jest podzielona na 3 kategorie:
  1. Układ  i aparat ruchu
  2. Układ nerwowy z narządami zmysłów
  3. Trzewia
  • z każdej kategorii losuje się po jednym pytaniu i po krótkim zastanowieniu, udziela jak najbardziej wyczerpującej odpowiedzi 
  • idea odpowiedzi ustnej polega często na łączeniu kilku wątków i tworzeniu odpowiedzi przyczynowo-skutkowych, co ma na celu zweryfikować wiedzę studenta nie tylko w podanym zakresie, lecz
    z różnych działów anatomii
  • część ustna w miarę upływu czasu przyjmuje postać dialogu między studentem, a egzaminatorem – prowadzący może m.in. dopytywać o aspekty kliniczne danego zjawiska bądź poprosić o rozwinięcie któregoś z punktów wypowiedzi
  • za odpowiedź można uzyskać max 15 pkt – aby zaliczyć część należy uzyskać 60% (9p.)

 

UWAGA!

  • Egzamin z anatomii odbywa się w sesji letniej wg terminów podanych w harmonogramie sesji bieżącego roku akademickiego
  • Kolejne części egzaminu odbywają się wg powyższej kolejności – warunkiem przystąpienia do kolejnej, jest zaliczenie danej części na minimum 60% całości punktów
  • Aby zdać egzamin z przedmiotu dodatkowym warunkiem, jest uzyskanie 70% punktów, możliwych do uzyskania ze wszystkich 3 części – oznacza to (dla przykładu), że mając po ok. 60% z części teoretycznej oraz praktycznej, z części ustnej należy uzyskać minimum 90% możliwych punktów.
  • W sytuacji zaliczenia jednej z części i niezaliczenia kolejnej, w terminie poprawkowym we wrześniu przystępuje się jedynie do niezaliczonych części egzaminu 

Materiały i książki


Literatura polecana przez kieleckiego medyka:

Bochenek A., Reicher M.: Anatomia człowieka, T 1-5 – w środowisku studenckim znany jako Bochenek. Pięć tomów przeraża początkującego studenta medycyny. Ale bez obaw. To najbardziej szczegółowy podręcznik do anatomii, dlatego należy wiedzieć, co czytać, a co można z czystym sumieniem po prostu ominąć.  

Każdy tom zawiera informacje dotyczące innej dziedziny anatomii. Informacje podzielone są w sposób uporządkowany tak, by ułatwić pracę studentom.

  • Tom I – osteologia i mięśnie – zdecydowanie te działy mogą zostać przerobione z innych podręczników (np. Skawina), ponieważ chodzi w nich głównie o konkretne przyczepy więzadeł czy mięśni
  • Tom II – narządy wewnętrzne – koniecznie należy go przeczytać! W żadnej innej książce nie ma tak dobrze opisanych trzewi. Niezbędnik studenta I roku.
  • Tom III – układ naczyniowy – zdecydowanie najważniejsze w nim jest serce. Żyły i tętnice są szeroko przestawione – dla bardziej ambitnych studentów.
  • Tom IV – OUN – jeden z najtrudniejszych tomów, ale wart przeczytania.
  • Tom V – nerwy czaszkowe, obwodowe, układ nerwowy współczulny i przywspółczulny.

                Podczas nauki można (a nawet należy) pominąć długie opisy histologiczne, nie są one niezbędne
 w nauce anatomii (zajmiecie się tym na histologii  -drugim najważniejszym przedmiocie na pierwszym roku). Bochenek jest godny polecenia, ale chcąc się z niego uczyć, należy dobrze zaplanować sobie czas, by zdążyć przygotować się na zajęcia. Warto jednak zwrócić uwagę na szczegółowe informacje, które najczęściej napisane są drobnym drukiem – często pojawiają się na kolokwiach i są wymagane przez niektórych prowadzących na wejściówkach.

Narkiewicz O., Moryś J. (red.): Anatomia człowieka T.  I-IV – podręczniki napisane przystępnym studentowi językiem. Zdecydowanie godne polecenia. Przydają się przed kolokwiami, ponieważ profesor korzysta z nich podczas prowadzenia wykładów. Na wiele pytań z testów znajdziecie tu odpowiedzi. Zwróćcie koniecznie uwagę na ramki kliniczne – są ciekawe, a jednocześnie pozwalają zdać kolokwium w pierwszym terminie.

Neuroanatomia czynnościowa i kliniczna, O. Narkiewicz, J. Moryśwarto zwrócić uwagę na tę pozycję podczas nauki ośrodkowego układu nerwowego. Prosty  i zrozumiały język podręcznika pozwala zdecydowanie łatwiej nauczyć się OUN – u. Znajdziecie tu dużo przydatnych informacji klicznicznych.

Anatomia prawidłowa człowieka A. Skawina, J. Walocha – popularna Skawina. Składa się z ośmiu książek tematycznych: głowa i szyja, klatka piersiowa, brzuch, miednica, kończyna górna i dolna, osteologia, czaszka, ośrodkowy układ nerwowy. Pozwala na szybkie powtórki przed kolokwium, jednak nie sprawdza się jako książka wiodąca. Informacje są okrojone, często nie starczają na zaliczenie wejściówki. Ale wszystko zależy od prowadzącego, jedni preferują Bochenka, a inni – korzystanie ze Skawiny. Nauka do egzaminu jedynie z tego podręcznika jest ryzykowna, ale możliwa. Warto połączyć naukę ze Skawiny z nauką z innej książki.

Sokołowska-Pituchowa J. Anatomia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny – informacje przedstawione są tu w skrócie, pozwala wstępnie zrozumieć najtrudniejsze zagadnienia. Nie może być jednak jedynym podręcznikiem do nauki anatomii, ponieważ nie opisuje wszystkich struktur w taki sposób, jakiego wymagają prowadzący.

Oprócz pozycji literackich zwróćcie uwagę na wykłady  - wiele pytań na kolokwiach i egzaminie ma odpowiedź właśnie w wykładach.

Atlasy:

Pozwalają dokładnie zrozumieć niektóre zagadnienia anatomiczne. Dzięki nim student może wyobrazić sobie umiejscowienie danej struktury w ciele człowieka. Przydają się przy topografii narządów. Posiadanie go gwarantuje zdanie szpilek na zajęciach i pozwala przygotować się do egzaminu praktycznego. Długi spis atlasów może wprowadzić w zakłopotanie. By wybrać najlepszy należy najpierw obejrzeć kilka pozycji  i zdecydować, który jest najbardziej przyjazny dla oka.

Popularne:

Paulsen F., Waschke J.: Sobotta atlas anatomii człowieka. T. 1-3 – idealny do nauki osteologii
i mięśni. Przejrzysty i kolorowy, przyjazny dla oka.

Uwaga! Przy wyborze atlasu Sobotty, zwróćcie uwagę na rok wydania - stare i nowe wydanie różnią się między sobą m.in tym, iż w nowym znajdziecie zdecydowanie więcej informacji - zarówno teoretycznych jak i klinicznych, które są niezwykle przydatne i „lubią” pojawiać się w pytaniach testowych na kolokwiach

Felten DL, Shetty A: Atlas neuroanatomii i neurofizjologii Nettera – ryciny wykonane w sposób artystyczny, kolorowe.

Prometeusz „Atlas anatomii człowieka” -  atlas drogi, ale przydatny. Oprócz obrazków, jest w nim dużo tekstów, które ułatwiają naukę. Podręcznik i atlas w jednym.

McMinn „Fotograficzny Atlas Anatomii Człowieka" – z nomenklaturą angielską lub łacińską. Przedstawia prawdziwe, zakonserwowane preparaty, co ułatwia zdanie szpilek.

Pamiętajcie: ile atlasów, tyle opinii! Sami musicie wybrać, który z nich będzie dla was najlepszy :) 


Porady


Anatomia jest jednym z dwóch najważniejszych przedmiotów na pierwszym roku studiów. Jej nauka pochłania wiele czasu. Niektórzy twierdzą, że doba nie tylko dzień, a geniusze pracują także w nocy.  By uczyć się efektywnie i nie zasypiać dopiero o wschodzie słońca, trzeba wiedzieć, z jakich podręczników korzystać. 


Kontakt z nami


Do
góry